Facebook sau Feedback? Ce au în comun?Citire articol în aproximativ: 4 min

Facebook sau Feedback?

Ce au în comun mesajele și conținutul Facebook și Feedback-ul?

  • ambele concepte se referă la comunicare
  • comunicare ce în ambele cazuri poate fi subiectivă sau obiectivă
  • pot veni imediat sau cu o anumita întârziere
  • pot duce la o îmbunătățire sau o deteriorare a relațiilor…

Mă tem însă că în ziua de azi ne pricepem tot mai mulți la Facebook și din ce în ce mi puțini la feedback. Deși, feedback-ul este o parte atât de importantă a acestei platforme de socializare. Așadar aș vrea să subliniez azi importanța feedback-ului.

Și primul pas este acela de a face o mare distincție între feedback și critică. Dacă feedback-ul junge să fie confundat cu critica înseamnă că acesta a fost prost transmis sau primit.

Feedback-ul, indiferent dacă este pozitiv sau negativ, trebuie să fie constructiv și să ne ajute în procesul de comunicare.

Am crescut într-o generație de adulți care nu știu să spună ce, cum și de ce vor anumite lucruri. Care se simt lezați când primesc un feedback negativ. Și asta pentru că de mici nu am fost încurajați să cerem și să oferim feedback. Nu ne-a fost valorizată importanța părerii noastre. Drept urmare ne este greu acum ca și adulți să realizăm importanța și valoarea unui feedback. De multe ori nu suntem capabili să oferim sau să primim feedback.

Țin minte și acum, și mă amuz, de cât de contrariată am fost acum mulți ani când am participat prima oară la un curs privat și când la final am fost rugați să completăm formularul de feed-back. Când mi s-a spus cât de importantă și relevantă este pentru ei  opinia noastră referitoare la curs. Și ce revelație am avut ulterior, realizând că opinia mea ar fi putut duce la o îmbunătățire a materialului de curs.

Am decis deci că pentru copiii mei abordarea va fi alta. Sunt consultați în toate  aspectele importante ale vieții noastre. La rândul nostru le  transmitem în permanență feedback referitor la ceea ce fac și ceea ce spun ei. Și îi încurajez și pe ei să ofere și să ceară feedback colegilor și prietenilor.

De ce consider că feed-back-ul este important?

  • În primul rând pentru că o comunicare, indiferent de tipul ei – discuție amicală, curs, prezentare, lecție – presupune transmiterea unui mesaj și receptarea acestuia. Fără feedback nu aș avea de unde să știu că mesajul a fost recepționat. Și vorba românească “vorbești cu pereții” mi-aș dori să fie tot mai rar întâlnită.
  • Pentru că realizez că de multe ori ceea ce vreau eu să transmit poate fi înțeles și interpretat diferit de celelalte persoane. Și pentru a mă asigura că avem o înțelegere comună.
  • Pentru că țin cont de părerea celor din jur și îmi dau seama că de multe ori părerile și sugestiile celor din jur mă ajută foarte mult în evoluția proprie.
  • Pentru că îmi place să fiu parte activă a unei comunicări și pentru că îmi doresc ca și părerea mea, fie bună sau mai puțin bună, să conteze.

Cum ar trebui însă să facem astfel încât să oferim un feedback eficient?

  • În primul rând feedback-ul ar trebui să se refere strict la mesajul transmis. Sau la comportamentul cuiva într-o anumită situație, nu la persoana respectivă, nu la personalitatea acesteia.

NU “ Mi se pare că gândești prost!” CI “Am o opinie diferită cu privire la subiectul pe care l-ai expus” – o astfel de abordare va menține comunicarea deschisă și va crea punți de dezvoltare și nu resentimente.

  • Feedback-ul ar trebui să fie personal și să se refere doar la impactul asupra persoanei căreia i se cere sau care oferă feedback-ul. Nu avem de unde să știm cum reacționează cei de lângă noi.

NU “Mesajul tău ne-a facut să fim triști!” CI “ Mesajul tău m-a intristat”

  • Feedback-ul trebuie oferit la momentul oportun. Nu ar trebui să oferim feedback dacă încă nu avem o opinie bine formată asupra subiectului pentru care ni se cere feedback. Sau dacă suntem prea impresionați de un anumit eveniment. Dar nici nu trebuie să amânăm prea mult oferirea unui feedback.

NU vom reacționa impulsiv când nu suntem de acord cu ceva CI ne vom oferi tipul necesar pentru a da un răspuns care să nu reflecte emoțiile imediate. De asemenea nu vom amâna un feedback până când acesta nu mai are nicio valoare.

  • Feedback-ul trebuie să conțină o informație relevantă și care să aibă legătură cu mesajul transmis sau acțiunea la care se răspunde. Altfel apare iar zicala românească “vorbești ca să nu adormi!”

NU vom transmite persoanei care ne vorbește despre dificultatea de a se concentra la teme cum că nici noi nu putem să mergem pe bicicleta CI îi vom transmite cum facem noi să ne iîmbunătățim capacitatea de concentrare.

Și nu în ultimul rând, să ținem minte că deși feedback-ul este foarte important sunt și momente în care zicala “dacă tăceai filozof rămâneai” este foarte adecvată. Sunt momente în care ascultarea fără feedback, dacă acesta nu este încurajat, este cea mai bună metodă de comunicare.

Cum putem însă să ne îmbunătățim capacitatea de a primi feedback?

Primul pas în acceptarea unui feedback este să încurajăm oferirea acestuia. Și acest lucru îl putem face direct, verbal : Tu ce părere ai? Care este opinia ta? M-ar ajuta dacă mi-ai spune cum ți se pare! Aș aprecia feedback-ul tău!”. Apoi, să ne dezvoltăm capacitatea de ascultare, fără să ne exaltăm în cazul primirii unui feedback pozitiv sau să găsim metode de ripostă în cazul unui feedback negativ. Ascultarea trebuie să fie atât verbală  cât și nonverbală. Degeaba solicităm un feedback dacă o facem fiind atenți la altceva.

Feedback-ul are un scop. Să folosim constructiv feedback-ul primit, fiind atenți la detalii și adunând toate informațiile primite. De multe ori poate fi necesar să punem întrebări suplimentare. Nu trebuie să ne ferim să o facem, așa vom înțelege mai exact ce ne este transmis: “Ce ințelegi prin?” sau “Ce ai vrut să spui prin?“

Când și cum putem putem crește capacitatea copiilor de a oferi și cere feedback?

Începând de la cele mai banale situații până la acțiuni mai complexe putem cere copiilor opinia și le putem oferi opinia noastra.

  • atunci când se îmbracă, lăsați-le liberatatea de a alege hainele cu care vor să se îmbrace. Și nu vă stresați că vor decide să iasă în pijamale, foarte curând vor realiza singuri că e mai bine să păstreze pijamalele cel mult pentru petrecerile de seară cu prietenii.
  • când dezbateți un eveniment recent despre care au la cunoștință, întrebați-i și pe ei care este părerea lor.
  • după vizionarea unei piese de teatru solicitați-le un feedback.
  • la școală, încurajați copiii să își ofere unul altuia feedback în expuneri, proiecte sau în activitățile complementare.

Astfel îi vom învăța pe copiii noștri ca opinia lor contează, că este valoroasă, vor învăța să se implice, să asculte activ, să fie atenți la detalii, să își respecte interlocutorul, să fie acolo prezenți.

Voi ce părere aveți?

Și să nu uităm, rolul comunicării nu este conținutul său ci răspunsul!

sursă foto: unsplash

Categorii Dezvoltare personală Educație Inteligența Socio-Emoțională
Alexandra Dimoftache

Alexandra Dimoftache, mai mult decât am fost ieri și mai puțin decât voi fi mâine! Sunt Coach Transformațional, Trainer Circle of Security, Master Practitioner NLP, studiez Psihologia si Mindfulness-ul. Mă bucur de "aici și acum", caut sensuri, îmbrățișez viața, construiesc spații de reflecție pentru frumusețea și profunzimea celor din jurul meu. Zâmbesc, iubesc oamenii și nu uit sa privesc cerul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *