Cei cinci piloni ai stării de bineCitire articol în aproximativ: 4 min

Cei cinci piloni ai stării de bine

Care este diferența dintre fericire și starea de bine și de ce a fi fericit nu îți este suficient?

Ai avut vreodată un moment de fericire, deși starea ta generală era mai puțin bună?

E foarte posibil! Pentru că fericirea este mai degrabă o stare mentală de moment, o emoție pozitivă ce apare în funcție de context. Starea de bine însă, te afectează atât la nivel psihic cât si fizic și produce o schimbare care durează și impactează toate aspectele vieții. Pentru că starea de bine rezultă din setarea acelor valori pe care le ai în viață. Și ține de conștientizarea pe care o ai asupra situațiilor și stărilor prin care treci, asupra oamenilor și lucrurilor ce te înconjoară.

Să îți dai seama de ceea ce îți este benefic sau nu și să alegi variante ce servesc scopurilor tale ține de cultivarea unei stări de bine. Acea stare de bine pe care o traversezi când te simți împlinit, când ai relații frumoase cu cei din jur, când ești liber să îi oferi vieții tale un sens.

Starea de bine este despre cum poți fi mai mult în viața ta și despre cum te poți înconjura de oameni și lucruri ce îți oferă această stare.

Și, deși diferă de la o persoană la alta, câteva aspecte esențiale sunt comune tuturor și reprezintă puncte de plecare pentru a-ți cultiva starea de bine:

Activitățile fizice și meditația

Este suficient să faci loc în viața ta oricărui fel de activitate fizică, nu trebuie să îți faci un scop principal din asta. Fără stres, fără termene fixe, fără un program riguros. Doar cu mai multă deschidere. Gândește-te ce ai putea să faci cu plăcere. Poate exerciții de yoga, sau simple exerciții de înviorare dimineața, sau mersul pe jos până la serviciu. Încearcă însă să faci un obicei din a-i oferi corpului tău o doza de mișcare, din a-i oferi energia necesară peste zi. Cât mai des cu putință, fără să transformi însă aceste obiceiuri într-o corvoadă care să te determine să renunți.

Când ți-ai oferit ultima oară un moment de liniște, de calm, în toată agitația zilnică?

Meditația poate deveni parte din programul tău zilnic, aducându-ți niște beneficii fantastice în sfera de sănătate fizică și psihică. Va fi un mod simplu și eficient de a te conecta la propriul corp, de a-ți observa gândurile și tiparele de gândire. Pentru început nu ai nevoie de mai mult de 5 minute în fiecare zi.

Sigur, ar fi ideal să ai un program prestabilit și să reușești să nu te abați de la el. Realistic vorbind însă, se poate să nu fie așa. Și atunci, pentru a rămâne motivat, îți va fi mai ușor să privești lucrurile în ansamblul lor. Să te uiți în urmă la o perioadă mai lungă de timp și să realizezi că ai reușit să faci mai multă mișcare fizică decât făceai cu un an în urmă. Să observi că meditația, chiar dacă nu pentru durate mai lungi, a devenit parte din stilul tău de viață.

Și vei realiza, treptat, că ai mai multă încredere în tine, mai mult entuziasm. Că stilul tău de viață s-a imbunătățit.

Hrana sănătoasă

Ceea ce mănânci are un puternic impact asupra stilului tău de viață. Nu este niccio noutate, cred.

Ți s-a întamplat însă, și nu doar dată, să manânci conștient lucruri nesănătoase? Sau în cantități mult mai mai decât iți erau necesare? Sau la ore total nepotrivite? Și, pe moment, te-ai simțit și bine făcând acest lucru? Nu ești singurul!

De multe ori acest comportament are cauze emoționale. Este un mod de a reacționa față de problemele cu care ne confruntăm. Doar că problemele nu se rezolvă printr-o masă copioasă.

Tot ceea ce poți obține astfel sunt kilograme în plus, un somn agitat, o stare fizică nemulțumitoare. Cu alte cuvinte, alte surse de insatisfacție ce te vor împinge iar către un stil de a mânca compulsiv.

Trecerea de la un stil de viață mai puțin sănătos la a avea un plan nutrițional echilibrat poate stârni, în funcție de punctul în care ești, o stare de frustrare, de nervozitate. Îți va apărea dorința de a ceda și a reveni la vechile obiceiuri alimentare. De aceea trebuie să înveți să faci schimbările cu pași mici, atât cât te face să te simți confortabil. Nu încerca să schimbi lucrurile radical, peste noapte. Ține cont de obiceiurile alimentare pe care le ai acum, informeaza-te despre un plan nutrițional sănătos, apelează la specialiști în domeniu dacă este cazul. Și adoptă schimbările pas cu pas. Privește mâncarea nu numai ca o plăcere ci ca o sursă de energie ce o oferi corpului tău.

Realizările ce țin de domeniul profesional și dezvoltarea personală

Nu te gândi strict la o anumită realizare profesională, nici nu încerca să poziționezi realizările tale în comparație cu ale altora. Privește acest aspect sub umbrela sensului pe care simți că îl ai în viață. Ceea ce faci din punct de vedere profesional servește sensului tău în viață? Te împlinește? Nu căuta lucruri mărețe, caută lucruri cu sens. Și sensul poate fi dat și de plăcerea pe care o au oamenii mergând pe un trotuar curat, pentru că cineva s-a ocupat de maturarea acelui trotuar.

Gândește-te ce faci în fiecare zi pentru dezvoltarea ta personală, cum contribui zilnic la creșterea ta? Pot fi lucruri minore, câteva pagini citite, o conversație interesantă sau pot fi cursuri la care participi, proiecte în care te implici. Fă-ți un obiectiv din a face ceva pentru tine în fiecare zi. Și vei simți că prin ceea ce faci, aduci, într-un mod mai mult sau mai puțin perceptibil, o contribuție personală pe care o lași în urma ta în această lume.

Relațiile pe care le ai

Spuneam aici că numeroase studii de psihologie au demonstrat ca oamenii cei mai fericiți sunt oamenii care au relații sociale frumoase și sănătoase. Iar cheia unei vieți fericite și împlinite este legată de prieteniile pe care le construim de-a lungul vieții.

Într-adevăr, relațiile pe care le construiești cu cei din jur sunt un foarte bun predictor al stării tale de bine general. Și cele mai susținătoare în acest sens sunt relațiile de familie. Deși sunt poate, cel mai greu de susținut, aceste relații sunt cele ce îți oferă cel mai mult suport, armonie și iubire necondiționtă. Cultivă aceste relații, cu calm, răbdare și înțelegere!

Nivelul de inteligență socio-emoțională pe care îl ai

Este poate cel mai important și stă la baza celorlalți piloni ai stării de bine.

Modul în care iei decizii, modul în care abordezi problemele din viața ta, imaginea pe care o ai despre tine, felul în care privești lumea din jurul tău și cum te raportezi la ea, gradul de empatie și compasiune pe care îl ai. Toți acești factori sunt predictori foarte buni ai stării de bine pe care o ai în viață. Și sunt factori la care poți lucra zi de zi, pe care îi poți cultiva oricând, indiferent de vârstă și context.

Starea de bine este deci un cumul de factori interni, ce țin de stilul de viață, de sensul pe care îl oferi lururilor în care te implici, de interacțiunile pe care le ai cu ceilalți, de felul în care te privești pe tine și pe cei din jur. Câte puțin din fiecare.

Care sunt primii pași pe care îi poți face pentru a-ți crea o stare de bine în viață?

sursă foto: unsplash.com

Categorii Coaching Dezvoltare personală

Alexandra Dimoftache, mai mult decât am fost ieri și mai puțin decât voi fi mâine!Sunt Coach Transformațional, Trainer Circle of Security, Master Practitioner NLP, studiez Psihologia si Mindfulness-ul. Mă bucur de "aici și acum", caut sensuri, îmbrățișez viața, construiesc spații de reflecție pentru frumusețea și profunzimea celor din jurul meu.Zâmbesc, iubesc oamenii și nu uit sa privesc cerul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *